Zwarte autoband, maar waarom?

De damesautoband (en groen gekleurde band van Michelin) is mislukt. De fabrikant dacht dat dames wel eens wat anders onder hun kont wilden dan vier zwarte, ronde banden….

Autobanden zijn er ook in naturel (uitsluitend rubber) geweest, maar zwart werd wereldmode. De ideale band is die van uitsluitend rubber, rijdt geweldig. Maar na een paar honderd kilometer heb je nieuwe banden nodig, rubber slijt namelijk snel. Roet (is slecht verbrande aardolie) doet iets met rubber. Het gaat er een reactie mee aan waardoor een andere grondstof ontstaat, een sterke, op rubber lijkende substantie die autobanden onverwoestbaar maakt.

Autobandenrubber bestaat uit meer dan twintig chemicaliën, door elkaar geroerd met natuurlijke en synthetische rubbers, maar het roet is heel lang een onmisbare component geweest. Het nadeel van roet in het rubber is dat de band niet meer vooruit te branden is. De rolweerstand is hoog, dus rijden kost meer energie.

De grote energiecrisis van een kwart eeuw geleden, schudde ook de bandenfabrikanten wakker. De rolweerstand van banden werd opeens duur het kostte namelijk brandstof. Er werd gezocht naar iets anders. Er was al ervaring opgedaan met krijt, dat het goed met rubber kon vinden, maar een minder sterke band opleverde. IJzervijlsel en gemalen glas werden geprobeerd, en zand natuurlijk. Je kunt op je klompen aanvoelen dat zand goed  is. Een autoband met zand rijdt zo licht als een veertje. Gemalen zand, maar dan in een heel zuivere vorm; silica. En geen schaarse grondstof, de planeet aarde is er zo ongeveer van gemaakt.

Autobanden worden nu van rubber met silica gemaakt (en nog twintig andere stoffen), daardoor zijn ze niet meer vanzelf zwart. Dus kun je ze bijvoorbeeld groen maken, gewoon omdat je dat leuk vind. Maar de dames schrokken zich dood toen ze het autootje op groene wielen zagen. Michelin moest de productie van groene banden enkele jaren geleden dan ook ijlings stoppen, niemand wou ermee voor gek rijden.

Delen = slim!Share on StumbleUponTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on FacebookShare on Google+Buffer this page