Beginnersgids voor het kopen van autobanden

Beginnersgids-voor-het-kopen-van-autobandenGoede banden zijn een onmisbaar onderdeel van een auto. Naast dat ze ervoor zorgen dat u comfortabel reist, maken banden ook het verschil op het gebied van veiligheid. Ze bepalen namelijk de mate van grip, voorkomen aquaplaning, dempen de onzuiverheden van het wegdek en maken uiteindelijk het contact met het wegdek. Alle reden voor een bestuurder om regelmatig de banden te controleren op zaken zoals spanning en profieldiepte.

In het geval dat er vervanging nodig is, wordt er een breed scala aan verschillende autobanden aangeboden. Winter- en zomerbanden, verschillende maten en variërende rubbersoorten zijn enkele voorbeelden waar menig autobeheerder mee wordt geconfronteerd.

In deze beginnersgids zal er meer duidelijkheid worden geschept over het kopen van autobanden en worden er enkele tips gegeven.

Aanduidingen

Om te beginnen is het noodzakelijk om de aanduidingen op de wang van de band te begrijpen. Opzoek naar een autoband wordt al snel gestuit op indicaties zoals 195/65 R15 91 H. De cijfers en letters staan voor het volgende:

  • 195 staat voor de breedte van de band in millimeters
  • 65 staat voor de verhouding van de hoogte en de breedte, waarin de hoogte wordt uitgedrukt in een percentage van de breedte. In dit geval 65%.
  • R geeft de opbouw van de band aan, tegenwoordig in alle gevallen een R (radiaalband).
  • 15 is de buitendiameter van de velg uitgedrukt in inches (1 inch = 2,54 centimeter), hier dus 15 inch.
  • 91 is de draagvermogenindex van de band. In dit geval staat 91 voor een draagvermogen van 615 kilogram.
  • H is het snelheidssymbool dat de maximale snelheid van de band aangeeft. In dit geval staat H voor 210 km/h. Voorbeeld: Indien de auto volgends de fabrieksopgave 200 km/h kan rijden, moeten de banden deze snelheden wettelijk aankunnen. Ondanks dat de bestuurder deze snelheid nooit zal rijden.
  • Naast de aanduidingen zit er ook in het loopvlak van de band slijtage indicatoren.

Profieldiepte

Het profiel van de band is cruciaal voor de grip op het wegdek. Nieuwe zomerbanden hebben een diepte van ongeveer 7,5 millimeter, terwijl nieuwe winterbanden al snel een profieldiepte van 9 millimeter hebben. Wettelijk hoeft een band een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben om door de Apk-keuring heen te komen, maar de vereniging VACO adviseert om bij 3 millimeter de zomerbanden te vervangen en bij 4 millimeter de winterbanden. Het gevaar zit hem in het contact met het wegdek dat de band heeft.

Waar een nieuwe band met een profieldiepte van 8 millimeter op een snelheid van 75 km/h een contactvlak van 74% heeft, is dat bij een versleten band met een profieldiepte van 1,6 millimeter nog maar 16%.

In de zoektocht naar autobanden is het dus belangrijk om goed uit te kijken naar de profieldiepte van de band, zeker als het om tweede hands autobanden gaat. Hierbij kan er gebruik worden gemaakt van de slijtage indicatoren in het loopvlak van de band. Er mag gereden worden tot aan de slijtage indicator, daarna is de groefdiepte van de band lager dan het wettelijk minimum.

Maat en bandenspanning van de band

De maat van de band wordt in eerste instantie bepaald door de fabrikant van de auto, dit staat aangegeven in het instructieboekje. Afwijken van deze standaardmaten kan, mits de omtrek van de band hetzelfde blijft. Grotere velgen gaan gepaard met lagere banden en kleinere velgen hebben hogere banden nodig. Hiervoor kunt u verschillende tabellen raadplegen.

De bandenspanning hangt af van de belasting van de auto. Veel bagage of passagiers betekent ook dat er een hogere bandenspanning nodig is. De bandenspanning moet altijd gecontroleerd worden bij koude banden, zodat er geen hogere druk afgelezen wordt door uitzetting van de lucht bij warme banden.

Soort band

Het soort band op de velgen heeft direct invloed op de veiligheid en zuinigheid van de auto. Over het algemeen zijn er drie soorten banden, namelijk de zomerband, de winterband en de vier seizoenenband. Deze banden hebben elk hun eigen specifieke eigenschappen.

zomer-, winter- en vier seizoenenbandZomerband

De zomerband is geschikt voor de lente, zomer en herfst. Voordelen van de zomerband zijn de lage rolweerstand, waardoor het brandstof verbruik relatief laag is, en de goede grip op droog wegdek. De zomerband is niet geadviseerd bij temperatuur onder de 7 ℃, omdat de band dan hard en onelastisch wordt (minder grip).

  • Goede droge grip
  • Goede waterafvoer
  • Veiligheid bij hoge snelheden

Winterband

De winterband wordt aangeraden bij temperaturen onder 7 ℃. Remprestaties, trekkracht en wegligging op een besneeuwd wegdek zijn beter dan die van een zomerband. Bij temperaturen boven de 7 ℃ wordt de band soepeler en neemt de rolweerstand toe, wat resulteert in hoger brandstofgebruik. De winter- en vier seizoenenband is in bijvoorbeeld Duitsland verplicht tijdens winterse omstandigheden, zoals sneeuw en ijzel.

  • Reduceren van slip onder sneeuwomstandigheden
  • Goede trekkracht op sneeuwwegdek
  • Goede water en sneeuwafvoer
  • Goede grip op koud wegdek (onder 7 ℃)

All season band

Een vier seizoen band of all season band is een compromis tussen een zomer- en winterband. Bij temperaturen onder de 7 ℃ heeft de band enkele voordelen ten opzichte van de zomerband, maar presteert minder dan de winterband. De ANWB raadt de vierseizoen band alleen aan te gebruiken bij milde klimaten zoals in Nederland.

  • Combinatie zomer- en winterband
  • Meer grip dan zomerband in de winter, minder grip dan winterband
  • Gericht op milde winters
  • Geen bandenwissel nodig

Rubber

Beginnersgids-voor-het-kopen-van-autobandenDe rubbersamenstelling van een band is als het geheime recept van een chef-kok. Zowel de bandenfabrikant als de chef-kok zal nooit zijn geheim prijsgeven. De samenstelling van het rubber bepaalt voornamelijk de grip, slijtvastheid, wegligging en de afvoer van water door de band. Er is wel verschil te maken tussen synthetisch en natuurlijk rubber.

Hierbij heeft het synthetisch rubber:

  • Betere hittebestendigheid
  • Betere slijtvastheid
  • Betere luchtdichtheid

Het natuurlijk rubber:

  • Lage rolweerstand
  • Hoge elasticiteit
  • Lage warmteontwikkeling

Vulling band

Bij de vulling van de band kan worden gekozen tussen stikstof en lucht. Stikstof (overgenomen uit de luchtvaart en het racecircuit) heeft een aantal voordelen ten opzichte van lucht. Ten eerste is stikstof niet corrosief, dat betekent dat het geen zuurstof en waterdamp bevat en daardoor niet zal oxideren met het staal van de velg.

Daarnaast is de uitzetting van stikstof minder dan van lucht, waardoor de bandenspanning geringer stijgt bij warme banden. Het nadeel van stikstof vulling is dat er minder mogelijkheden zijn om de banden op te pompen, aangezien de reguliere tankstations alleen lucht aanwezig is. Daarnaast moet niet vergeten worden dat lucht voor 80% uit stikstof bestaat.

Rijstijl chauffeur

Uiteindelijk moet de autoband ook voldoen aan de rijstijl van de chauffeur. Sportievere rijders hebben andere behoeftes dan rustige rijders. Een sportieve band is breder en lager, waardoor het draagvlak en de wegligging verbeterd. Hogere banden zijn comfortabeler voor de bestuurder, maar hebben over het algemeen minder grip op de weg.